Viime torstaina, Hilin pentujen syntymäpäivänä, oli Tiia Vitikainen vetämässä meille h u i p p u treenit:) Olin paikalla Kit´n kanssa. Kit treenaa nykyisin aina korkeintaan medikorkuisilla hypyillä ja kun sanoin Tiialle sen, hän varoitteli minua:"Se menee sitten tosi lujaa." Tuumasin siihen:"Tiedän. Ei auta muuta kuin opetella pysymään vauhdissa mukana:) "Aivan ihana oli huomata, että nyt kun Tiia, tai Harri, ACE:sta on käynyt säännöllisesti n. kerran kuukaudessa kouluttamassa jattilaisia, on meissä tapahtunut kehitystä. Olen pyrkinyt osallistumaan näihin treeneihin joka kerta. Joskus olen paikalla sekä Hilin, että Kit´n kanssa ja toisinaan mulla on ollut vain toinen koirista(ni) mukana. Saamme aina ratapiirroksen ennakkoon sähköpostilla, joten voimme tutustua siihen jo hyvissä ajoin ja tehdä ohjaussuunnitelmia. Tällä kertaa osasin jo suunnitella osan ohjauskuvioistani juuri niin kuin Tiia oli ajatellut homman etenevän:) Oi että, kuinka olinkaan ylpeänä;) Tämä systeemi on minulle tärkeä, sillä olen opetellut agilityn pääosin yksin näiden koirien kanssa. Hilin kanssa olen ollut joskus harvakseltaan jossain ryhmässä koulutettavana, mutta Kit´n kanssa olen tuusaillut ihan vaan itsekseni. Mitään tällaista systemaattista ja etenevää treeniohjelmaa emme ole käyneet läpi. Nyt on treenien radoissa kohtia, joihin voi ja pitää soveltaa aiempien treenien teemoja. Tämä on hienoa! Homman hienoutta lisää vielä se, että keskiviikon treeniryhmässämme muutkin ovat käyneet Tiian opeissa ja niin meidän tulee joka viikko treenailtua näitä opittuja kuvioita:)

Tämän kertaisen treenin teemana oli luottamus. Pitää luottaa siihen, että koira suorittaa esteitä itsenäisesti, eikä ohjaajan tarvitse olla koko ajan kanaemona häärimässä jokaisen esteen vierellä, vaan pyritään lähettämään ja toisaalta taas liikkumaan reilusti koiran edellä.  1-2-3-4 kutsu, työntö 2:n taakse, vastaanottovalssi ja linjaus oikean kautta hypyn yli suoraan puomille. 5-6  takaa hyppy, päällejuoksu ja lähetys putkeen. 7-8-9  työntö, vastaanottovalssi  ja lähetys putkeen ja taas toiseen putkeen jääden itse 9-putken ulostulopäähän. 10-11-12-13 takaa kierto, linjaus vasemmalta, veto vastakkaisella, päällejuoksu. 13-14-15-16 voimakas irtaantuminen koirasta, heitto hypyille ja suora liike kohti hyppyä 16, johon ennakoiva valssi. 16-17-18-19-20-21-22 valssilta irtaantuminen veto hypyn yli ja liike suoraan putken suulle. Kutsu putkeen, linjaus oikealta ja taas jalkaa toisen eteen täysillä. Sain kehuja taidoistani ja Kit sai kehuja kehityksestään:)

Eilen meitä oli taas koko keskiviikon ryhmä koolla ja Heidi toi treenin, joka jatkoi tuota Tiian linjaa luottamuksesta ja irtaantumisesta. Nyt mulla oli myös Pösö mukana treenissä, sillä kun on vkonloppuna parit startit JATin 20-vuotis juhlakisoissa:) Aloitimme kaikki harjoittelemalla loppusuoraa, eli 15-16-17-18. Takaperin ketjuttaen aluksi renkaalta makupalakupille ja sitten putki-rengas jne. Pösö meni hienosti, kun oli makupaloja tiedossa ja Kit meni hienosti ihan sen vuoksi, että se oli hauskaa ja sillä meni lujaa;) 1-2-3 kutsu 2-3 välistä ja linjaus vasemmalta. Taparikollinen Pösö odotti kiltisti lähdössä, kun sanoin sille taikasanan. En uskalla viljellä sille taikasanaa kovin usein, ettei sen teho heikkenisi. Käytän sitä vain tosi paikan tullen ja muutoin teemme lentävän lähdön. Tällä kertaa ei lentävä lähtö ollut vaihtoehtona. 3-4-5-6 ennakoiva valssi, päällejuoksu, lähetys takaa kiertoon ja hanat auki, jotta ehtii persjätölle 7-8-väliin. 9-10-11 perusohjausta- 11-12-13-14 irtaantuminen hyvissä ajoin putkelta 12-13 väliin vastaanottamaan koiraa ja lähetys puomille. 15-16-17-18 keinulta takaa kiertoon ja lähetys maaliin. Pösön kanssa tuo meni kerralla niin kuin pitääkin, mutta Kit´n kanssa mun ongelmakseni muodostui 3-4-5, koska olen paksu, jäykkä ja hidas liikkeissäni, joten sitä sitten hinkattiin. O n n e k s i  Kit sai taas  hypätä 40 cm hypyt;) Sain myös heti palautetta Kit´n kontakteista, kun annoin sen jäädä kokonaan kontaktille, vaikka olemme sopineet  Heidin kanssa, että sen etujalkojen pitää olla maassa. Tarjouduin ottamaan korvatillikat vastaan, mutta Virpi ei oikein uskaltanut  käyttää tilaisuutta hyväkseen, vaan melkeinpä silitti poskeani;) Kit oli ainut koira, joka suoritti loppusuoran viivasuorasti ilman houkutteluja ja Pösö taas meni sen viivasuoraan, koska maalissa oli makupalakuppi;)

HIlin pennut täyttävät tänään yhden viikon ja mua harmittaa, kun olen töissä, enkä pääse Mäyrämäkeen kahvittelemaan.